Bilservice

0 Comments

Alla som har bil kommer förr eller senare behöva serva sin bil på en bilverkstad. Eftersom att bilbranschen är en utvecklande sådan och på grund av att det jämt tillkommer nya modeller krävs det en mycket bred kompetens för mekanikerna. De behöver veta och känna till alla typer av fel som kan uppstå på de olika modellerna på de olika bilmärkena och samtidigt veta hur de ska lagas eller åtgärdas. Det förväntas nämligen att de ska kunna svara på alla våra frågor kring exempelvis reparationer, reservdelar samt prestanda och service/besiktning. Förutom en årlig bilservice och besiktning på bilarna kan dessutom bilverkstäder hjälpa dig med däckbyte, laga stenskott och annat som kan hända när som helst egentligen. På grund av det, är det inte konstigt att många verkstäder jämt har fullt upp och kan göra det svårt att boka in en tid. Förutom själva servicen som är den primära intäktskällan för bilverkstäderna, har de också oftast en del olika tillbehör till bilen som kan förbättra dess prestanda på olika områden. Utbudet av dessa prylar varierar förstås också från verkstad till verkstad. Dock brukar alla verkstäder alltid ha något slags utbud av fordonskomponenter då det är ett bra sätt för dem att skapa extra intäkter.

Vanliga fel hos en bil

Bilar är precis som mycket annat något som förr eller senare blir gammalt, och därför kan behöva uppgraderas eller lagas på ett visst sätt. Slitage och rost är något som kan anses vara det vanligaste ”felet” hos en bil, men helt naturligt. Fel på infästningar där vissa delar kan sitta fast i själva stommen hos bilen, är ett annat mycket vanligt fel. Anledningen brukar vara att den stommen har rostat igen. Även om rostskador kan vara vanliga och därför inte så farliga, finns det en del som kan orsaka allvarliga olyckor i trafiken. Exempelvis där hjulen eller delar för styrsystemet sitter fast, vilket kan kan orsaka olyckor vid hårda inbromsningar eller undanmanövrar som görs hastigt. Slitna däck är även det en vanlig skada, vilket gör att mönsterdjupet blir otillräckligt och därmed ökar risken för vattenplaning, sladd samt punktering. Däcken brukar däremot ha olika mönsterdjup på grund av olika slitage. Därför kan det vara bra att komma ihåg att de bakre däcken är viktigare att ha mindre slitna, eftersom att det är dem som får bilen att agera stadigt på vägen. Däckens mönsterdjup ska dessutom alltid vara minst tre millimeter och är dem inte det är det dags att byta dem. Det finns även vissa däck som har speciella mönster där det tydligt syns när gränsen för tre millimeter är uppnådd. Ett sista vanligt fel gäller de fjädrarna som är placerade mellan hjulen och stommen på bilen. Är fjädrarna skadade blir fordonet mer osäkert samt mindre bekvämt att transportera sig i, och motsatt effekt om de är i bra skick. Bryts de av eller rostskadas får bilen körförbud vilket händer flera tusentals bilar varje år. Anledningen är att det är en sådan pass stor chans att det blir en olycka. Ett tips för att motverka bristerna på fjädringen åtminstone smått, är att spola rent fästena vid fjädrarna när man tvättar bilen. Även använda sig utav rostskyddsmedel lite då och då.

Bilservice på elbilar

Även elbilar behöver service, och med tanke på hur snabbt elbilarna växer i Sverige och övriga världen behöver återigen mekanikerna ständigt uppdatera sig om potentiella fel och åtgärder. Felen på dessa typer av bilar skiljer sig dock självklart från exempelvis bensinbilarna. De vanligaste arbeten hos en elbil brukar vara underhållningsarbete av batterierna och andra slags elfel. Byten av kupéfilter är också vanliga och såklart även däcken. Det som kan göra att servicen på en elbil kan bli billigare än en bensindriven bil kan vara att oljebytet uteblir. En elmotor är i princip servicefri då den inte behöver olja, oljefilter, kamrem eller tändstift. Elmotorerna har direkt drift och har därför inte heller någon växellåda som kan läcka olja.

Etiketter:

Lämna ett svar

Senaste inläggen