Reparera äldre krockad bil
Har du en äldre bil utan garanti och vagnskadeförsäkring kan det bli dyrt om bilen skulle ta skada vid en olycka, även vid en lindrig sådan. Är du säker på att du inte kan få någon ersättning är det en bra idé att undersöka vad som är möjligt att fixa själv. Försäkra dig dock först och främst om att du inte gör något jobb i onödan.
Undersök möjlighet för ersättning
Innan du ger dig på uppdraget att själv reparera skador på din bil kan det vara värt att kolla upp om du har rätt till ersättning. Har du varit inblandad i en lindrigare bilkollision med andra bilar och anser att felet inte ligger på dig är det viktigt att ta uppgifter på de andra inblandade förarna. Ta namn, adress, körkortsnummer och kontaktuppgifter. Om en annan inblandad smiter från platsen, agerar aggressivt eller vägrar lämna uppgifter, skriv ned eller fota fordonets registreringsnummer och kontakta polis.
Polis behöver annars inte tillkallas till platsen om du och de andra inblandade inte har låtit eventuellt adrenalin och chock påverka ert förnuft. Olyckan måste dock rapporteras till polisen i efterhand, vilket är extra viktigt om du anser dig ha rätt till skadestånd.
Möjligheter för ersättning vid parkeringsskador, krock med djur och singelolyckor beror på omständigheter och vilken typ av försäkring du har. För att undvika att du lägger ned tid i onödan så ta alltså alla uppgifter du kan och undersök möjligheten för ersättning, innan du påbörjar reparation.
Möjligt men svårt att hjuljustera själv
Att köra emot en trottoarkant kan ibland leda till krökta hjul som kräver en hjulinställning. I bästa fall leder det till att bilen tenderar att dra åt ett visst håll. I värsta fall kan till exempel styrstaget på framhjulen gå av om det inte åtgärdas, vilket är livsfarligt då det blir omöjligt att styra. Det är viktigt att du kollar med en verkstad om du inte är helt säker på vad som är fel.
Det är möjligt att göra en hjulkontroll själv – och att åtgärda det – men oavsett om du är händig kommer det troligtvis ta lång tid och det är svårt att med 100 % säkerhet bekräfta att allting blivit inställt korrekt utan verkstadens proffsutrustning. Normalt brukar en bilverkstad ta 500 – 1 000 kronor för kontroll och justering på alla fyra hjul, vilket är att rekommendera för att vara på den säkra sidan.
Karosskador kan innebära mer än bara skönhetsfel
En krockskada på bilens ena framdel kan betyda att bara huv och lampor tagit skada. Det kan också innebära mycket mer än så. Det är svårt att avgöra genom att bara titta utifrån. Kontrollera först och främst att den andra oskadade sidan inte fått några karosspringor. Kolla också på undersidan att hjulhuset är intakt och att allt ser rakt och fint ut. Ibland behöver karossen riktas rakt, vilket görs bäst på verkstad där de ofta har proffsutrustning med laser som gör karossen lika rak – om inte rakare – än direkt från fabrik. Kontrollera också att motor och framvagn ser okej ut.
Det som kan se ut som en ren estetisk skada kan alltså tyvärr betyda att mycket bakomliggande tagit skada.